
    LEGAL MONITORING OF THE SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2013 

 

 

I  FREEDOM OF EXPRESSION  

 

In the period covered by this Report there were several cases pointing to potential violations of 

freedom of expression. 

 

1.  Threats and pressures 

 

1.1. The Editor-in-Chief of the web portal Nasa Grocka Info Zeljko Matorcevic and journalist 

Svetlana Urosevic were banned by the security of the Municipality of Grocka from attending the 

public session of the local council, the Independent Association of Journalists of Serbia (IAJS) 

said in a press release. Matorcevic and Urosevic were not told under whose orders they were 

prevented from attending the council session. 

 

In our previous reports we have often reiterated that Article 10 of the Law on Public Information 

stipulates that state authorities and organizations, territorial autonomy and local self-

government bodies, public services and public companies, as well as MP’s and councilors, are 

obligated to make information about their work available for the public, under equal conditions 

for all journalists and media. However, this remains the most violated provision of the Law on 

Public Information. The case in Grocka is one of the many examples we have written about in 

our reports. A particular concern (since the Law does not provide for any sanctions violating the 

obligation to make information available for the public, under equal conditions for all journalists 

and media) is the absence of any public condemnation of discriminatory acts of the public 

authorities towards certain media and journalists. It seems that the reticence of the institutions, 

or even worse, the discrimination of “unsuitable” media and journalists, threatens to become the 

acceptable model in Serbia and that even the media fail to display solidarity with their peers 

exposed to discrimination. 

 

1.2. The Deputy Mayor of Nis Ljubivoje Slavkovic posted a series of insults on Facebook 

against the news portal “Juzne vesti” and offered a reward for information about “the cost of the 

maintenance of the “Juzne vesti” portal and who‘s really behind them, who’s financing them…” 

Slavkovic’s reaction followed a series of texts by “Juzne vesti” in relation to his statement that 

the LGBT population is a “self-genocidal crowd” and that they are suffering from a “serious 

psychological and physiological disorder”. The Commissioner for Protection of Equality Nevena 

Petrusic called Slavkovic’s words intolerable for a public official, noting the constitutionally 



    LEGAL MONITORING OF THE SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2013 

 

 

guaranteed freedom of speech must not be an excuse for communicating ideas and views 

constituting hate speech, smearing, humiliation and injury to the dignity of persons based on 

their sexual orientation. 

 

One of the main postulates of contemporary media law, confirmed by the case law of the ECHR, 

as well as the Serbian Law on Public Information, is that public figures, especially holders of 

state and political office, must show a greater degree of tolerance for criticism by the media; 

their privacy rights shall even be limited, if the information in a concrete case is of public 

interest (especially for politicians, as persons occupying public office). In one of our previous 

reports, we analyzed the case of a media outlet director and editor who criticized a politician 

spending his holidays in Dubai. Shortly after the text was released, the director and the editor 

were accused by the said politician of pedophilia – leaflets with these accusations (warning 

parents not to leave their children in their vicinity, since they are pedophiles) were distributed 

near the offices of their newspaper. The case in Nis is yet another “creative response” by Serbian 

politicians to media criticism, an apparently growing practice. Ljubivoje Slavkovic, the Deputy 

Mayor of Nis, is undoubtedly a public official and holder of public office in the local-self 

government of that city. He has undoubtedly made a statement offending the dignity of a 

minority group based on their sexual orientation. These facts were confirmed by the statement 

made by the Commissioner for the Protection of Equality. By making the aforementioned 

controversial statements, Slavkovic wittingly placed himself at the core of the heated debate 

about the rights of minority groups in Serbia and the rights of sexual minorities. He was hence 

expected to demonstrate a higher degree of tolerance for critical reporting about his statement. 

His response, in the form of promising a reward for information about the finances of a media 

outlet that criticized him and “who’s really pulling the strings behind them”, may not be 

interpreted as a legitimate request for transparency of media ownership and influence on the 

media. On the contrary, it constitutes forbidden influence (as provided for in the Law on Public 

Information) on a public media and its personnel, which may obstruct their work and restrict 

the free flow of ideas, information and opinions. 

 

1.3. After a story on Radio Television Serbia (RTS) was broadcasted about the Sokobanja 

Special Hospital, under the title “Sokobanja under the Magnifier”, the Director of the hospital 

Ljiljana Isakovic called the editor of the RTS office in Nis Dragana Sotirovski on the phone and 

told her: “You will not forget me!” In a press statement about the incident, the Independent 

Association of Journalists of Serbia (IAJS) said that, prior to going to the on-location filming at 

the Special Hospital, Sotirovski was under pressure for days to give up going to Sokobanja. The 

Director of the hospital herself postponed several times the interview and the filming, ultimately 



    LEGAL MONITORING OF THE SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2013 

 

 

requesting questions to be sent to her in advance and writing a letter to the RTS. Ljiljana 

Isakovic, NUNS’ press release said, attempted, through several influential RTS journalists, to 

prevent the story being filmed. The program “Sokobanja under the Magnifier” talks about the 

irregularities that certain employees of the special hospital have been pointing out for years. 

Twenty of them received the status of whistleblower from the Anti-Corruption Agency. Acting on 

their reports, the Mobbing Center in Nis established a dozen cases of harassment and mobbing 

of employees and sent reports about these cases to the competent labor inspector in Zajecar. 

The Commissioner for Information fined the Special Hospital 200.000 dinars for denying access 

to information about employee salaries. The Ministry of Internal Affairs confirmed for  RTS that 

38 criminal charges (both anonymous and signed) have been filed to date against the Director of 

the special hospital, but that she is not under any investigation. 

 

Under the Law on Public Information, public information shall be free and in the interest of the 

public, free of censorship and it is forbidden to directly or indirectly restrict the freedom of 

public information in any manner suitable to restrict the free circulation of ideas, information 

and opinions. It shall also be forbidden to put physical or other pressure on a public media and 

its staff or influence that might obstruct their work. In the concrete case, in the news item about 

the Special Hospital, the reporter analyzed the irregularities revealed by certain employees, of 

which twenty were awarded whistleblower status by the Anti-Corruption Agency. We remind 

that, under the Law on the Anti-Corruption Agency, the person based on whose report a 

procedure before the Agency has been initiated or the person giving a statement in such 

proceedings, may not be subject to any harmful consequences because of that. The same holds 

true for any civil servant that reasonably believes there is corruption in the body he/she is 

working in and reports such concerns to the Agency. Under the Law, the Agency shall provide 

the necessary help to such persons in order to protect their anonymity. The Rules about the 

Protection of Persons Reporting Corruption, adopted by the Anti-Corruption Agency in 2011, 

stipulate that the Agency will protect whistleblowers from retribution, which involves any and 

all measures taken in relation to the employment status and working conditions of the 

whistleblower, contrary to his will, starting from the day the whistleblower was placed under 

protection up to two years maximum. In this report, we have already written about the 

omnipresent institutional opacity. The case of the Sokobanja Special Hospital is a dramatic 

example, which has lead to justified concerns about possible corruption in that institution, the 

Director of which has attempted to put pressure on the media, as retribution for the reports of 

corruption voiced by whistle blowing employees. The extent to which Serbia will succeed in 

countering the attempts to muzzle the media in corruption cases will most definitely affect the 

overall anti-corruption efforts in our society. 



    LEGAL MONITORING OF THE SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2013 

 

 

2. Legal proceedings 

 

2.1. In early November, the Higher Court in Belgrade received a decision of the Supreme 

Court of Cassation in Belgrade, which rejected the revision of Petar Kovacevic and Branka 

Prodanovic – Kovacevic, the parents of Miladin Kovacevic, stated against the verdict of the 

Appellate Court in Novi Sad, reversing the first-instance verdict of the Higher Court in Sombor 

and rejecting the claim by Kovacevic’s parents in the lawsuit against the Broadcasting Company 

B92, Veran Matic as the editor-in-chief of TV B92 and journalist Nikola Radisic. We analyzed this 

trial in the monitoring report for last May; with the adoption of the decision of the Supreme 

Court of Cassation, this case was brought to an end in a procedure initiated by an extraordinary 

legal remedy by the dissatisfied plaintiffs. 

 

We remind that Petar Kovacevic and Branka Prodanovic-Kovacevic brought legal action against 

the Broadcasting Company B92, Veran Matic as the Editor-in-Chief of TV B92 and journalist 

Nikola Radisic, for alleged injured honor and reputation caused by a news item aired in TV B92’s 

news “Vesti”. The news item was a report from the trial of Miladin Kovacevic, the son of Petar 

Kovacevic and Branka Prodanovic-Kovacevic. Let us recap, Miladin in 2008, in Boston, USA,  

where he went to college,  beat up his fellow student Brian Steinhower. After the US authorities 

took away his passport, the Serbian consulate issued Kovacevic a copy of a travel document with 

which he left the US and in that way avoided trial before American courts. The Consul and Vice-

Consul of Serbia in New York underwent trial for committing that act. The report on TV B92 

about Miladin Kovacevic`s trial in Belgrade was finished with the sentence that his case had cost 

the taxpayers in Serbia one million dollars, of which 100 thousand for the bail to get him out of 

US jail and 900 thousand that the Serbian state paid for the costs of Steinhower’s medical 

treatment. Petar Kovacevic and Branka Prodanovic-Kovacevic, Miladin`s parents have claimed 

that this information was false since they have paid for the bail themselves from their own funds 

and that they were by the published false information harmed. The Higher Court in Sombor 

awarded them damages in the amount of 200.000 dinars, but the Appellate Court in Novi Sad 

reversed this decision and rejected their claim. In the explanation of the second-instance verdict, 

it is said that there was no causal relationship between the injury to honor and reputation to 

Petar Kovacevic and Branka Prodanovic-Kovacevic and the publishing of the disputed false 

information, nor is there any liability by B92, Veran Matic and journalist Nikola Radisic for 

compensation of any damages in relation to the release of the subject information, since they are 

not in any way mentioned in the report, (which) does not point to their morally or legally 

unacceptable behavior, or anything related to them is implied. The Appellate Court in Novi Sad 

rightfully observed there was no causal relationship between the Kovacevic`s reputation and the 



    LEGAL MONITORING OF THE SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2013 

 

 

information whether the state had paid for something 100.000 dollars more or less. The 

Appellate Court in Novi Sad even pointed out that the negative image of Kovacevics with a 

certain number of people was a direct consequence of their adult son’s negative image in public 

and not of the mistake the journalist made when reporting about the amount the state paid or 

did not pay. Having found that the revision of the verdict in this concrete case was not allowed, 

the Supreme Court of Cassation practically ended this legal matter. The important decision by 

the Appellate Court in Novi Sad, which practically confirmed the right of journalists to make a 

mistake (and rejected the claim for damages in a case where there was no causal relation 

between the alleged damage and the journalist’ mistake) thereby remained in force. 

 

2.2. The Appellate Court in Novi Sad has partially confirmed the verdict of the Higher Court in 

Novi Sad, which rejected in its entirety the claim for damages by Todor Bukinac, the owner of 

the Bukinac stables. The verdict, which we analyzed in our September report, was confirmed in 

relation to Radio 021, the web portal B92.net, as well as the daily newspaper Alo! published by 

Ringier Axel Springer. At the same time, a retrial was ordered in relation to the “Beta” news 

agency and its editor-in-chief. 

 

We remind that the claim was filed against several media outlets and their editors, for having 

reported that the horses of Todor Bukinac had been leaving the stable to walk freely in between 

the apartment buildings in the Novo Naselje district of Novi Sad. The plaintiff Bukinac demanded 

four million dinars of damages (from all media and editors cumulatively) for injured honor and 

reputation due to the release of false information. Bukinac didn’t contest the fact that the horses 

had exited the stable, but said that the reports falsely claimed that the animals were in fact the 

Lipicaner horses that were the object of a dispute between Croatia in Serbia. That dispute has 

actually been finished and the horses were repatriated to Croatia in 2007. In addition, Bukinac 

called false the claim (reported by the media) that he had requested from Croatia 300 thousand 

euros to give the horses back. In its verdict, the Higher Court found that the erroneous 

information that the dispute between Croatia and Serbia was still underway (although it is 

actually over) may not be harmful for the interests of a third party (in this case Todor Dukinac), 

namely that such information, in addition to being false, may not be causally related to the 

injured honor and reputation of the plaintiff. Having considered the claim by the plaintiff that he 

has been wrongfully exposed to such reporting for the last ten years, the Court found that the 

controversial reports merely referred to these events and concluded that, while deciding about 

potential damages, it must take into account the existence of causality (or lack thereof) between 

the controversial media reports and the damage suffered. In this case, the Court concluded, there 

is no proper causality. In relation to Dukinac’s second claim – that his honor and reputation were 



    LEGAL MONITORING OF THE SERBIAN MEDIA SCENE - Report for November 2013 

 

 

injured by the claim (in the media reports) that he had requested from Croatia 300 thousand 

euros to give the horses back, the court of first instance found that the information wasn’t 

actually false – Bukinac had actually received the fee in kind (not in moneys) – the offspring of 

the Lipicaner horses that had to be repatriated to Croatia, which offspring he had retained in his 

stable. The Appellate Court only partially upheld the verdict, namely in relation to all media and 

editors, with the exception of the Beta news agency and its editor-in-chief. The Court made a 

distinction between the media and the editors that were sued by the plaintiff, which media and 

editors conveyed the information credibly and entirely (along with citing the relevant sources) 

and the Beta news agency, which was the „source media“. The Court also found that undisputed 

fact that Todor Bukinac got to retain the offspring of the Lipicaner horses that were repatriated 

to Croatia didn’t constitute evidence that Bukinac had requested 300 thousand euros from 

Croatia. We have written in our previous reports how the first-instance verdict was extremely 

important for strengthening freedom of expression in Serbia, since it confirmed the belief that 

journalists are entitled to make mistakes and that not every journalist mistake may constitute 

grounds for damages, since journalists must adhere to the standard of due journalist care and 

not that of absolute truth. However, the Appellate Court in Novi Sad found that compliance with 

the standard of due journalist care – at least relative to the “source media” of the disputed 

information – hadn’t been proven, namely that the relevant circumstances ought to be 

established in repeated proceedings. Such proceedings are expected to discuss whether the Beta 

news agency had checked (prior to releasing the information that Bukinac had requested 300 

thousand euros from Croatia) the origin, accuracy and completeness thereof, acting with the 

proper caution. 

 


